laduchesse.reismee.nl

Delhi overleefd, we zijn nu in Jaipur

Lieve familie en vrienden, hier een teken van leven uit India. Vlucht prima verlopen, helaas was ik zelf niet zo fit. Best een prestatie om al thuis ziek te worden terwijl de hororverhalen over India niet mals waren. Waarschijnlijk woensdag al wat verkeerd gegeten dus na een slapeloze nacht in t kleinste kamertje van ons huis, volgestopt met immodium en pillen tegen de misselijkheid, het vliegtuig in. Inmiddels redelijk opgeknapt gelukkig. We landden in dichte mist midden in de nacht op Delhi, best koud ook. Chauffeur stond ons op te wachten en bracht ons naar t hotel, wat een luxe. The Claridges is een hotel uit de tijd van de Engelsen dat niets van z'n grandeur heeft verloren. Na een prima nacht staan we te popelen om Delhi te verkennen. Gids Sebastians stond op ons te wachten bij India Gate, een imposant monument voor de meer dan 100.000 Indiase soldaten die voor de Engelse vlag zijn gesneuveld in WO1. Daarna door naar het Roze Fort, een paleis met een lengte van meer dan 2,5 km. Prachtige gebouwen maar heel druk. Vooral ook Indiërs die uit het hele land komen om hun hoofdstad te bezoeken. Het stikte er van de schoolkinderen die graag met ons Whities op de foto wilden. Vooral Tess is populair hier, ze schijnt op een filmster te lijken waar ze dol op zijn in India. Ze heeft haar zonnebril maar opgezet tegen alle starende blikken (normaal hier), ze lijkt wel een diva! Het Rode Fort ligt in Old Delhi, da's wel even een verschil met New Delhi, veel mensen en veel armoede. We proberen maar ons steentje bij te dragen door bij de locale wat spullen te kopen. Ze zijn vreselijk aardig en Tess krijgt mooie armbanden van hen, leuker dan afdingen. Een paar mooie Pashminashawls gescoord en daarna door naar het monument van Gandi, hier ligt zijn as en bewijzen dagelijks veel Hindoes hem de eer. Wij sluiten aan in de rij, dat betekent schoenen uit... Het zonnetje is inmiddels doorgekomen, aangenaam hier, niet te warm maar minder kil dan 's morgens. Lachen, wij lopen in tshirts en de Indiërs in dikke jassen, shawls om en mutsen op! Na de lunch (alleen maar toeristen in het restaurant, dat durven we aan) naar het Qutb-complex, gebouwd in de 12e eeuw door de toenmalige Sultan van India, ongelooflijk dat dit allemaal bewaard is gebleven. We sluiten de stadstour af met een bezoek aan de Lotustempel. Hier komen dagelijks meer dan 10.000 bezoekers. Het mooie is dat de tempel niet voor 1 geloof is, zolang je je schoenen uittrekt en in stilte mediteert, is iedereen welkom. Mooi toch! Terug naar het hotel om op te frissen en daarna naar een restaurant waar onze reisorganisator op ons wacht met de papieren voor de rest van de reis. Twee jonge kerels die hun zaakjes goed voor elkaar lijken te hebben. Sofar klopt alles en de chauffeur die zij hebben ingehuurd is erg capabel. Want het verkeer in Delhi mag je wel een wonder op zich noemen. Het toeteren gaat onophoudelijk door en tweebaanswegen zijn voor minimaal vier auto's (oh ja en dan ook nog tig tuktuks en scooters, fietsers en motoren tussendoor). Wat een verkeersgeweld! Maar het grappige is, het loopt wel en tot zover zonder ongelukken zo te zien. Het was en lange maar hele leuke dag hier in India. We missen de stress van de kerstvoorbereidingen niet meer we missen jullie allemaal wel hoor. Veel liefs van ons viertjes. X Veel liefs en dikke knuffels van ons viertjes

Helen

Fijn dat alles voorspoedig is verlopen, jullie goed zijn aangekomen in India en dat jij weer opgeknapt bent Esther. Klinkt goed allemaal!
Leuk hoor om zo op de hoogte gehouden te worden van jullie reis.
En wat grappig, Tess de nieuwe Bollywood-ster!

Fijne kerstdagen en veel liefs van ons allemaal

Sandra & Dick

Hoi, wat fijn om een teken van leven van jullie te krijgen - super !! Wat vervelend dat je niet in orde was tijdens de vlucht. Hier in Oostvoorne heerst wel kerststress hahaha het is een gekkenhuis in de winkels. Wat hebben jullie al veel gedaan, leuk hoor. Nog veel plezier groetjes, dikke kus, kerstknuffels van Dick, Sandra, Terry & Kirsten X

Inge

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen. Geniet van deze reis.
Fijne kerstdagen.
Marco, Inge, Joeri en Liselotte.

Ilze Kauffman

Hoi Esther,
Klinkt allemaal erg goed. Je schrijft leuk, ik heb het gevoel ook rond te lopen in Delhi. Veel plezier!
Ilze