laduchesse.reismee.nl

Dag 5 en 6: Petra

Hoi Nederland, alles goed bij jullie? Nog steeds lekker weer? We hopen het voor jullie. Gisteren hebben we de Dode Zee achter ons gelaten om naar Petra te gaan. Onderweg de zuil van de vrouw van Lot "bewonderd". Volgens de overlevering veranderde ze in een zoutpilaar toen ze, ondanks de waarschuwingen, toch achterom keek toen de steden Sodemon en Gomorra werden vernietigd. Eh, we hebben inderdaad een zuil op een berg gezien... Indrukwekkender waren de zoutafzettingen langs de Dode Zeekust, helder wit, mooi contrast met het groenblauwe water. Tussenstop gemaakt in Karak waar we het grootste nog in redelijke staat bewaard gebleven kruisvaarderskasteel hebben bezichtigd. Indrukwekkend en met een prachtig uitzicht over de vallei, het is hier groener en vruchtbaarder dan we verwacht hadden. In Karak lokale lunch genuttigd bij een vriend van de chauffeur. Gewoon aandoenlijk hoeveel moeite die man voor ons deed. En het eten was zalig. Daarna door naar Little Petra via de Kings Highway, wat een prachtige uitzichten! Onderweg gestopt om foto's te maken, in een mum van tijd kwamen twee Bedoeinenjongen aansnellen met stoeltjes en een tafeltje plus een pot koffie. En dat in the middle of nowhere, daar kun je geen nee tegen zeggen. Little Petra was absoluut de moeite waard, dit was vroeger de doorvoerplek naar Petra. Nog steeds kun je in de rotsen de overblijfselen van de oude markt en tempels zien, en dat na ruim 2000 jaar. We zijn de smalle doorgelopen en de berg op geklommen om te genieten an weer een prachtig uitzicht. Sorry, het begint eentonig te worden... In Petra ingecheckt in ons hotel dat op loopafstand van de ingang van de oude stad ligt. En met een zwembad erbij, niks mis mee. 's Avond naar Petra by Night, de hele route door de Siq naar de Schatkamer was verlicht met 1500 kaarsen, een sprookje. Wel een p-eind lopen, 700 meter nasr de ingang van de Siq en daarna nog eens 1200 meter naar de Schatkamer, niet bevordelijk voor Wido's knie die deze vakantie helaas regelmatig protesteert. Vandaag dan het echte werk, om 07.00 uur naar de oude stad Petra, metbeen gids voor tekst en uitleg. Het eerste deel van de route legden we te paard af (Wido helemaal ingepakt ivm zijn allergie), zodat we "alleen nog" de Siq hoefden uit te lopen. Het was nog uitgestorven en heerlijk koel. We waanden ons in de Indiana Jones film toen we aan het einde van de Siq oog in oog stonden met de Schatkamer, adembenemend! Daarna verder de vallei in gelopen waar de ene rotstempel afgewisseld werd met de volgende grafkamer, kerk en theater, alles best goed bewaard gebleven na al die tijd.. Je wist gewoon niet waar je moest kijken. En alles baadde in een rozige gloed van de ochtendzon. Inmiddels was het al flink heet geworden en begon de vallei vol te lopen met toeristen. Niet echt ons ding dus tijd om naar het Oude Klooster te gaan dat hoog in de bergen ligt. Te voet anderhalf uur heen en daarna weer terug. Bij 40 graden niet echt een aanrader dus voor (te) veel geld op ezeltjes naar boven. Een hachelijk avontuur langs diepe kloven en over gladde rotsen. Tess en Max vonden het wel een avontuur, wij zagen meer de gevaren. Maar de eindbestemming was waanzinnig, hoog in de bergen lag een schatkamer die nog mooier was dan de wereldberoemde. En het uitzicht was weer spectaculair. Even moed verzamelen voor de ezeltocht bergafwaarts, wederom "best spannend". Voordeel was wel dat de ezeltjes ons helemaal terugbrachten naar de Schatkamer, dat scheelde zomaar een kilometer lopen door de brandende zon. Ondanks dat was de rest van de terugweg hel, toch nog ruim 2 kilometer te voet naar ons hotel, zonder enige schaduw. De rest van de middag doorgebracht in het zwembad, we hadden zelfs geen puf meer om te gaan lunchen. Nu weer aan de pizza's en wifi hier dus een update op de blog. Jullie allemaal een fijn weekend gewenst. Veel liefs van ons viertjes.

Jacq

Petra lijkt me geweldig ondanks de hitte.Mooie foto's;ben heel benieuwd naar de fotoboeken straks!Alleen eh...waar zijn de foto's op de ezel?Zwembad geen overbodige luxe voor jullie, ik zweet bij het lezen....Dikke kus x

hanneke

Wat een geweldige foto van Wido en Max samen. Die rotswand is heel mooi. Het is zo te zien de moeite waard in de hitte. De tijd zal wel snel gaan....jullie zien zo veel en rust ook nog een beetje uit hé!
x
Han

sandra

Fijn om te lezen dat de eindbestemming steeds weer ondanks de hitte de moeite waard is. Heb jij ook koffie gedronken ???

Nog veel plezier !!

Groetjes, Sandra X

Discover Jordan Tours

Ook nieuwsgierig geworden naar dit fascinerende en meest veilige land van het Midden-Oosten? Het gedreven, internationaal georienteerde team van Discover Jordan staat voor u klaar om u een onvergetelijke reis te bezorgen die volledig aangepast kan worden aan al uw wensen. Slapen onder de sterren en paard- of kameelrijden in de Wadi Rum woestijn met de oorspronkelijke bewoners de bedoeienen, je laten overdonderen door de pracht van Petra of duiken in de Rode Zee? Geen probleem: www.discoverjordan.com of Discover Jordan Tours op facebook!