laduchesse.reismee.nl

Jaipur

Deel 2, internet is buggy hier, heb al tig keer t verhaal opnieuw getypt... De reis naar Jaipur was lang en eh... interessant, vooral het verkeer! Nog nooit zoiets meegemaakt. Hoe verder van Delhi we kwamen, hoe erger het werd. Respect voor onze chauffeur. Alles krioelt hier door elkaar, haalt links en rechts in en toetert constant. Oh ja en dan heb ik het niet alleen over auto's. Als het wielen heeft rijdt het hier rond, in welke staat dan ook. En zonder wielen trouwens ook want de kamelen, paarden, ezels, koeien, varkens, enz. gaan ook nog overal tussendoor. Wat een wonder dat we heelhuids Jaipur hebben bereikt, maar eerlijk is eerlijk ondanks de complete chaos geen enkel ongeluk gezien. Ze zijn niet agressief in het verkeer en dat scheelt een stuk. Dus zes uur later zonder kleerscheuren in Jaipur aangekomen. Veel armoede hier, lijkt wel erger dan in Delhi. Hotel weer klasse, lekker zo'n oase van rust. Maar weinig tijd om bij te komen want we willen nog wat van de stad zien. Er komt weer een gids in de auto die ons alles over Jaipr vertelt. Prachtige stad, ook wel Pink City genoemd vanwege de rose gebouwen. Vooral het Paleis van de Wind is mooi, daar gaan we morgen naartoe. Vandaag naar het Observertory, de toenmalige maharadja was gek op astrologie en meetkunde. In de 17e eeuw liet hij al een heel scala aan apparatuur maken waarmee hij de tijd kon zien aan de hand van de zon en sterrenbeelden kon berekenen. Indrukwekkend en dat zonder machines... Daarna naar het City Palace, hier woont nog steeds een Maharadja, een deel van het paleis is open voor publiek. Wat een rijkdom was er toen. En wat een verschil met toen we weer buiten stonden. Er heerst hier veel armoede. En ook hier weer chaos op de wegen, vooral als de koeien het in hun kop halen om over te steken want dan moet alles eromheen. Het blijven heilige dieren en daarvoor ga je aan de kant. Zo opfrissen voor het kerstdiner, in de hotels leeft dat wel, daarbuiten niet echt. Wel apart om zo ver weg van jullie te zitten. Normaal gesproken gingen we vanavond naar de kerk en daarna beschuit met muisjes eten bij opa en oma ter ere van de geboorte van het kerstkindje. Nu waarschijnlijk naan rood met curry.... Dikke kus vanuit Jaipur. X