laduchesse.reismee.nl

Merry Xmass vanuit Jaipur

Lieve familie en vrienden, Vanuit het verre India willen wij jullie allemaal hele gezellige kerstdagen toewensen, aan ons gaat het een beetje voorbij dit jaar. Ze doen wel erg hun best maar het wil niet echt lukken om de kerstsfeer erin te krijgen, de meganeppe kerstboompjes met felgekleurde lampjes eronder en de Indiase kerstmannen die lopen te zweten in hun kerstpak helpen niet veel... In Nederland zitten jullie zo'n beetje aan de kerstdis nu, heel veel plezier met elkaar. Vanmorgen uitstekend ontbijt in het hotel en toen op weg naar het Amber Fort. Eerst nog een keer langs het paleis van de winden, bij ochtendlicht was het gebouw nog mooier dan het gisteren al was. Vanuit dit paleis konden de vrouwen van de Maharadja het straat even volgen zonder dat iemand hen kon zien, want dat was verboden. Lekker vrouwvriendelijk wel, not. Daarna door richting de bergen waar het Amber Fort op de top ligt, heel strategisch want goed te verdedigen. Ondenkbaar dat dit fort in 200 jaar is gebouwd zonder machines, alles moest, te voet, dezelfde weg afleggen als wij met de auto hebben gedaan. Op het punt waar onze auto niet verder kon zijn wij op olifanten gestapt, hoe decadent. Aparte gewaarwording op zo'n schommelend beest stijl omhoog. Boven aangekomen prachtig uitzicht over het gebied, je kon goed de 'mini Chinese muur' zien, een verdedigingswal van 28 km lang. En verder bergen en een groot meer. We snappen wel dat de Maharadja hier graag woonde. Bijzonder trouwens hoeveel er van het paleis bewaard is gebleven, we hebben veel overblijfselen in redelijk goede staat gezien, dat moet wat kosten om te onderhouden. Na het fort langs het Waterpaleis, hier is een deel van de James Bond film Octopussy opgenomen die zich trouwens deels in Jaipur afspeelt, we herkennen wel wat plekken van de scènes, grappig. Vanmiddag relaxen in het hotel, mooi zwembad op het dakterras. Het is hier best lekker weer, 's morgens en 's avonds best koud maar overdag erg aangenaam. Zwembad is onverwarmd dus daar waagt alleen Max zich in maar op een ligbedje is het prima vertoeven. Na de lunch besluiten we een switch naar modern te maken, de kids hebben een heuse shoppingmall gespot. Bizar die combi met de straatmarkt maar leuk voor de afwisseling. Na een uurtje hebben we t gezien en gaan we terg naar het hotel om onze tassen in te pakken. Morgen vertrekken we vroeg naar het eerste National Park waar we tijgers hopen te spotten. Vanavond op een bijzondere manier kerst gevierd, we zijn naar Choki Dhani geweest, een soort mega festival met traditionele Indiase kleinkunst. We dachten dat het heel toeristisch zou zijn maar het is afgeladen met locals. We zijn de mooiste Indiase dansen, optredens, laten handlezen, enz. Echt lachen om mee te maken. Het is inclusief eten maar dat slaan we maar over, durven we niet aan... Terug naar het hotel via de lokale BMW dealer (ja heus!) en room service voor het diner. Iets ander kerstdiner dan jullie waarschijnlijk maar we genieten hier dus heb geen medelijden! Dikke kus allemaal van ons viertjes. X

Truus

Mooie verhalen, leuk geschreven en natuurlijk nog mooier om er zelf bij te zijn. De verkeersverhalen herken ik volledig. Dat was in Bangalore ook zo chaotisch maar zoals je zegt, het gaat goed. Heel veel geluk de komende dagen met het spotten van de tijgers.