laduchesse.reismee.nl

Agra deel 2

Na ons tijger avontuur zijn we vertrokken Nasr Bharatpur, een plaats waar niet veel te beleven is maar dat een mooie break is in de reis naar Agra. We overnachten in het oude paleis van de Maharadja's, je waant je in 1001 nacht. De tijd heeft hier stilgestaan (op het zwembad na dan), echt prachtig hier. We genieten eerst weer een uurtje van de zon en het zwembad en gaan daarna naar het vogelreservaat. We zijn niet van die birdnerds maar er is hier verder weinig te doen. We stappen in de fietsriksja's en laten ons heel decadent rondrijden. Toch wel mooi die vogels, van de uitleg van de gids verstaan we helaas niet veel.iemand vroeger wel eens naar de serie 'oh moeder wat is het heet' gekeken? Zo praten ze hier, echt onverstaanbaar haha. Terug in het hotel leren we ook de mindere kanten van het paleis kennen, wat is het koud in de kamers!!! Zeg maar balzalen trouwens. Vooral de kamer van de kinderen is een Mahardja waardig, je kunt erin rondfietsen. 's Avonds diner in de eetzaal van het paleis, ach het begint te wennen die luxe. Helaas blijft het eten zelf niet erg aan ons besteed, wij eten voorlopig geen rijst meer als we thuis zijn... Dankzij de fleece plaids die we van huis hebben meegenomen blijft de temperatuur in onze bedden boven het vriespunt en slapen we toch behoorlijk goed. En dus vanmorgen weer verder getrokken, naar Agra. Onderweg nog een mega groot en goed bewaard gebleven paleis van de Mongolen bezocht. Bijzondere hiervan is dat de koning in die tijd alle geloven toestond. Sterker nog, in het paleis waren plekken ingericht waar ieder zijn eigen god kon aanbidden. Dat zouden ze vandaag de dag moeten doen, scheelt een hoop oorlog. Er is een heilige tempel waar we drie wensen mogen doen, wat we natuurlijk niet nalaten. Na een bezoek aan de moskee die bij het paleis hoort rijden we verder naar Agra. Gelukkig geen lange rit vandaag, we zijn her verkeer wel een beetje zat. Lunch net achter onze kiezen en nog even uitbuiken op onze ligbedjes bij het zwembad. We moeten onszelf zo toch echt overeind hijsen want we gaan zo de wereldberoemde Taj Mahal bewonderen. We let you know. Liefs van ons viertjes. Femke, als je dit leest, van harte!

Ilze Kauffman

Wat geweldig dat jullie de tijgers toch nog te zien kregen. Dit doet mij weer sterk denken aan onze safari's in Afrika. Vorig jaar misten wij steeds het jachtluipaard, terwijl wij dit jaar in Botswana vrijwel iedere tocht een jachtluipaard te zien kregen. Onze gids vertelde ons dat dit heel bijzonder is. Hij kan soms 5 maanden rond rijden met toeristen en geen luipaard zien. Een tijger in het wild zien staat ook nog op mijn verlanglijstje. fijne jaarwisseling gewenst!