laduchesse.reismee.nl

We hebben de jungle overleefd, Agra en ons trein avontuur

Lieve trouwe lezers, Bedankt voor jullie gezellige berichtjes op deze blog en voor alle nieuwjaarswensen. Wij wensen jullie allemaal veel geluk, gezondheid en wijsheid toe voor 2012. Sinds ons laatste berichtje uit Agra hebben we weer veel meegemaakt. Onze laatste ochtend in Agra konden we uitslapen, uitgebreid ontbijten en relaxen bij het zwembad. Ook wel lekker voor een keertje, het is alle dagen vroeg uit de veren hier. Om 12 uur werden we opgepikt bij het hotel om Agra Fort te bezoeken, een mega groot paleis dat door drie generaties maharadja's is gebouwd. Je ziet er ook drie verschillende bouwstijlen terug en bizar dat alles nog in zo'n goede staat is. Het is er flink druk maar net als elders zijn we de enige toeristen en Tess en Max zijn weer de belangrijkste bezienswaardigheid. Iedereen wil met hen op de foto en vooral de jeugd is heel erg geïnteresseerd in waar ze vandaan komen en wat ze 'studeren'. Het lijken wel filmsterren. Maar het gaat op een hele leuke, relaxte manier en er worden heel wat email- en Facebook adressen uitgewisseld. Na het Agra Fort tijd voor de lunch, we raken verslaafd aan het zalige naanbrood hier, vooral die met knoflook en boter is niet te versmaden (en een welkome afwisseling op de rice and curry, zelfs de mildste variant is aan ons niet besteed). Na de lunch gaan we naar een speciaalzaakje waar ze de originele pashminashawls uit Kasjmier verkopen. Ze hebben er duizenden, in alle soorten, maten en kwaliteiten tot wel drie duizend euro toe. We houden het bescheiden en zoeken een paar mooie en betaalbare uit. Daarna moeten we wat tijd doden voor we naar het station gaan, we vinden een 'shopping mall', van de ca. 50 winkels staan er wel 30 leeg, beetje sneu gezicht. Maar Tess in de gloria, er zit een Levi 's winkel waar ze twee broeken scoort. Wel een beetje schril contrast als we weer naar buiten lopen, de armoede is schrijnend hier. De chauffeur brengt ons naar het station, we gaan met de nachttrein naar Katni, 700 km naar het Zuiden. De trein komt uit Delhi en heeft helaas 2 uur vertraging vanwege de zware mist. Niet echt een pretje, het station is wel het dieptepunt van onze reis, smerig... We vinden een redelijk schoon plekje in een restaurant, maar we durven daar niets te eten dat zegt vast genoeg. We moeten bijna 4 uur wachten en hebben dus alle tijd om het station te verkennen, dat kun je dus beter niet doen. Overal liggen mensen op de grond te slapen, de ratten rennen er tussendoor en ongelooflijk maar waar, mensen gaan van het ene perron naar het andere over de rails, levensgevaarlijk! We hebben ook alle tijd om in de passerende treinen te kijken en zien ook de Sleeper Class, daar worden we niet vrolijk van: opeengehoopte mensen en daartussen een soort britsen. Vooral Tess en Max maken zich grote zorgen over de nacht maar het blijkt alles mee te vallen. We blijken een eersteklas coupe voor ons viertjes te hebben met prima bedden en zelfs schoon beddengoed, wat een opluchting. De deur gaat op slot en we installeren ons met ons picknickdiner bestaande uit stroopwafels, ontbijtkoek en chips, wat wil een mens nog meer??? We slapen prima op het kedeng kedeng van de trein. Alleen heel apart dat we, als we aankomen, van rijrichting blijken te zijn veranderd. Kennelijk is de trein 's nachts gerangeerd, niets van gemerkt!!!

ilzekauffman

Wat een avontuur! Jullie een gelukkig nieuwjaar gewenst.
Groetjes,
Ilze